Friday, January 4, 2008

Cerpen

TRAGEDI

WATAK DAN PERWATAKAN

PAK ISMAWAN

1. Ayah kepada Iswan
2. Bersifat penyayang kerana beliau sayang kepada Iswan dengan menghantarnya ke
sekolah setiap hari. Beliau memberikan perhatian kepada Iswan supaya rajin
berlatih bermain badminton .
3. Tenang kerana walaupun sedih, Pak Ismawan tetap tenang menerima kematian
anaknya Iswan.
4. Pemaaf apabila George Bulang mengaku bahawa dia telah terlanggar Iswan ,Pak
Ismawan memaafkan kesalahan kawan Iswan itu.
5. Pemurah.Apabila Irnawati, sahabat baik iswan datang lalu meminta raket badminton
kepunyaan Iswan untuk disimpan sebagai kenangan -kenangan ,Pak Ismawan
segera memberikan raket itu kepada Irnawati

ISWAN

1. Anak Pak Ismawan dan sahabat baik Irnawati.
2. Baik hati dan jujur.
3. Aktif dalam sukan, khususnya dalam sukan badminton.
4. Berusia 18 tahun.
5. Gigih menjalani latihan stamina dan badminton.
6. Bersopan -santun dan berbudi -bahasa .
7. Semasa hayatnya, yakin pada kebolehan diri sendiri.
8. Terbunuh dalam kemalangan jalan raya kerana dilanggar kereta yang dipandu oleh
sahabatnya ,George Bulang.

IRNAWATI

1. Rakan sekelas Iswan
2. Rakan karib Iswan
3. Prihatin dan mengambil berat tentang Iswan.
4. Mudah bersimpati .Buktinya ,Irnawati pergi ke rumah Pak Ismawan dan memujuk Pak
Ismawan supaya tabah menghadapi musibah.

GEORGE BULANG

1. Sahabat baik Iswan
2. Berumur 16 tahun
3. Suka berfoya-foya sehingga mabuk
4. Seorang yang cuai kerana dia memandu keretanya tanpa lesen dan dalam keadaan
mabuk hingga menyebabkan keretanya terbabas.
5. Menginsafi kesalahan sendiri setelah terlanggar Iswan.
6. Mengakui kesalahannya dan meminta maaf kepada Pak Ismawan

PERSOALAN

1. Perasaan kasih sayang seorang ayah dan sahabat baik .
2. Percaya kepada ketentuan tuhan kerana manusia hanya merancang tetapi Allah
yang menentukan.
3. Tidak berdendam terhadap orang yang melakukan kesalahan .
4. Tragedi yang dapat dijadikan iktibar terutamanya kepada golongan muda
5. Kegigihan seorang pemain badminton untuk mencapai kecemerlangan dan kejayaan.

TEMA

Ketabahan seorang ayah yang kematian anaknya .

LATAR TEMPAT

? Rumah Pak Ismawan ,pejabat Pak Ismawan ,hospital , jalan pantai menuju ke
Tanjung Aru , mahkamah dan Dewan Masyarakat Sembulan.

LATAR

LATAR MASA

-Diandaikan sekitar dekad 1980 -an atau awal dekad 1990-an,

LATAR MASYARAKAT

? Masyarakat Melayu di Sabah
? Masyarakat peribumi Sabah , contohnya George Bulang
? Masyarakat yang mementingkan sukan badminton.
? Masyarakat yang mementingkan keselamatan jalan raya dalam kalangan remaja.
Contohnya, Pak Ismawan yang memberi ceramah keselamatan jalan raya.

PLOT

? Permulaan - diperkenalkan watak Pak Ismawan yang kehilangan anak lelaki, Iswan.
Selain itu, diperkenalkan juga watak Irnawati sebagai sahabat baik Iswan.

? Perkembangan - digambarkan watak Iswan dan hubungannya dengan Irnawati secara
imbas kembali. Digambarkan juga Iswan terbunuh sebagai akibat dilanggar
kereta yang dipandu George Bulang

? Perumitan - digambarkan George Bulang yang memandu dalam keadaan mabuk
sehingga terlanggar Iswan.

? Puncak/ klimaks -mahkamah membebaskan George Bulang daripada tuduhan kerana
dia masih di bawah umur George Bulang meminta maaf kepada Pak Ismawan,
dan Pak Ismawan pula memaafkan George Bulang.

? Peleraian - Pak Ismawan memberikan ceramah tentang keselamatan di jalan raya
berdasarkan pengalamannya.

GAYA BAHASA

1. Kata dialek Indonesia, Contohnya, dong ( kata pelembut) dan menabrak
(melanggar).

2. Personifikasi. Contohnya, bunyinya sungguh bising dan itu tandanya kereta itu
berlari laju.

3. Bahasa Arab. Contohnya,InsyaAllah, Assalammualaikum
4. Metafora. Contohnya, sebesar hama pun rasa dendam

NILAI

1. Kasih sayang. Contohnya, Pak Ismawan kasih akan anaknya
2. Simpati. Contohnya, Irnawati sahabat baik Iswan mengunjung Pak Ismawan untuk
menyatakan rasa simpatinya.
3. Kerajinan. Contohnya, Iswan pemain badminton yang rajin berlatih.
4. Yakin akan diri. Contohnya, Iswan yakin bahawa dia dapat mengalahkan pemain yang
paling handal supaya ia terpilih mewakili negara.
5. Mengakui kesalahan.Contohnya,George Bulang berjumpa dengan Pak Ismawan dan
mengakui kesalahannya kerana tidak sengaja melanggar Iswan.
6. Kerjasama. Contohnya, Pak Ismawan membantu pihak Majlis Keselamatan Jalan
Raya berkempen.

PENGAJARAN

1. Kita hendaklah memiliki sifat kasih sayang antara ayah dan anak atau sahabat.
2. Kita hendaklah menerima takdir tuhan dengan hati yang tabah.
3. Kita hendaklah bersimpati terhadap orang yang ditimpa kesusahan atau nasib
malang.
4. Kita hendaklah berani mengakui kesalahan yang telah kita lakukan dan meminta maaf
kepada orang yang menjadi mangsa perbuatan kita.
5. Kita hendaklah memaafkan kesalahan orang lain dan janganlah menyimpan perasaan
dendam.
6. Kita hendaklah sentiasa bekerjasama dalam mengatasi sesuatu masalah
7. Kita perlu berfikir sebelum melakukan sesuatu supaya tidak menyesal di kemudian
hari.

Virus Zel Untuk Abah

TEMA

Penderitaan anak yang menjadi mangsa akibat perceraian ibu bapa.

PERSOALAN

1. Tanggungjawab seorang ibu tunggal membesarkan anak dengan didikan yang
sempurna
2. Kasih sayang dapat menghapuskan perasaan dendam seorang anak kepada
ayahnya.
3. Perceraian menyebabkan
4. Sahabat sejati sanggup bersama ketika senang atau susah dan sanggup pula
membantu.

WATAK PERWATAKAN

ZEL

1. Anak gadis yang berusia 20 tahun.
2. Mahir menggunakan komputer dan perisiannya.
3. Emosional, iaitu mudah berasa marah apabila terkenang ayahnya yang telah men-
ceraikan ibunya.
4. Pendendam dan prasangka .Zel berhasrat untuk memusnahkan Program ZQ 1308
yang sangat penting kepada ayah dan adik-beradik tirinya.
5. Penyayang.Zel sangat sayang akan ibunya . Dia sentiasa menurut nasihat ibunya dan
selalu berbangga dengan pencapaian ibunya .
6. Berfikiran rasional setelah menerima saranan dan nasihat sahabat baiknya, Win.

MAMA

1. Ibu Zel yang berusia 45 tahun .
2. Janda/ibu tunggal kepada seorang anak bernama Zel.
3. Peniaga komputer yang berjaya.
4. Wanita yang berpelajaran tinggi
5. Memiliki keyakinan yang tinggi bahawa dia akan berjaya walaupun tanpa bantuan
lelaki / suami.
6. Tidak menyimpan sebarang perasaan dendam terhadap bekas suaminya .
7. Bertimbang rasa dan rasional.

WIN

1. Sahabat karib Zel yang sering dihubungi untuk memberi pendapat.
2. Menuntut di Kaherah
3. Menasihati Zel agar membatalkan rancangannya untuk memasukkan virus ke dalam
perisian komputer ayahnya.

LATAR

LATAR TEMPAT

? Ruang tamu rumah Zel, rumah abah, ruang bilik komputer di rumah Zel, gedung
pakaian, ruang legar di sebuah pusat beli belah.

LATAR MASA

? Zaman sekarang atau zaman kemajuan teknologi maklumat. Buktinya,penggunaan
komputer secara meluas.
? Malam. Iaitu ketika Zel mengikut abang tirinya, Awi membeli hadiah untuk ayah
mereka.

LATAR MASYARAKAT

? Masyarakat korporat / peniaga . Ibu zel merupakan peniaga komputer yang berjaya.
? Golongan wanita yang menjadi ibu tunggal selepas bercerai.
? Masyarakat yang mengalami keruntuhan rumah tangga .
? Masyarakat yang mementingkan penggunaan komputer.

PLOT

? Permulaan - diperkenalkan watak Zel yang tertekan akibat perceraian ibu dan
ayahnya.
? Perkembangan - digambarkan watak Zel yang semakin memuncak perasaan
benci terhadap ayahnya. Namun, ibunya melarang dia menyimpan perasaan
dendam.
? Perumitan -Perasaan benci Zel terhadap Awi, Aman dan Arif (adik beradik

tirinya) kerana bersikap seolah-olah cuba memisahkan diri Zel dengan
ayahnya.
? Puncak/ klimaks - Zel ingin menghantar virus komputer bagi merosakkan
program ZQ 1308 yang sangat penting kepada ayahnya. Win mengingatkan Zel
bahawa hasratnya itu akan turut menyusahkan dirinya sendiri dan mamanya.
? Peleraian - Zel membatalkan niatnya .

GAYA BAHASA

1. Bahasa Inggeris, Contohnya, survive, taste, inferior, career woman dan sebagainya..
2. Personifikasi. Contohnya, halilintar yang datang meragut tangkai jantungku
3. Bahasa Arab. Contohnya,InsyaAllah, ukhuwah
4. Pengulangan kata. Contohnya, Tentang keinginan Zel, tentang harapan Zel, tentang masa depan Zel
5. Simile. Contohnya, persis halilintar
6. Metafora. Contohnya, konkrit derita

NILAI

1. Kasih sayang. Contohnya, mama kasih akan anaknya, Zel
2. Simpati. Contohnya, Win,sahabat baik Zel menyatakan rasa simpatinya terhadap
nasib Zel yang menjadi mangsa perceraian.
3. Ketabahan. Contohnya, mama tabah menjalani kehidupan sebagai ibu tunggal
4. Yakin akan diri. Contohnya, mama yakin dia mampu berjaya walaupun tanpa
bantuan suami.
5. Kebijaksanaan.Contohnya,mama bijak menguruskan perniagaan hingga berjaya
6. Kerajinan. Contohnya, Zel dan Win yang rajin menuntut ilmu.

PENGAJARAN

1. Kita hendaklah memiliki sifat kasih sayang antara mama dan anak atau sahabat.
2. Kita hendaklah menerima takdir tuhan dengan hati yang tabah.
3. Kita hendaklah bersimpati terhadap orang yang ditimpa kesusahan atau nasib
malang.
4. Kita hendaklah bersikap adil dan rasional .
5. Kita hendaklah mengelakkan diri daripada mempunyai perasaan dendam.
6. Kita hendaklah rajin menuntut ilmu.
7. Kita perlu mengikuti perkembangan semasa terutamanya dalam bidang komputer
supaya tidak ketinggalan.

AKU, KRIS dan KRISTAL


TEMA

Kejituan prinsip hidup dan kekentalan iman anak muda ketika merantau ke luar negara
untuk menuntut ilmu. PERSOALAN

1. Persahabatan yang terjalin tanpa mengenal agama, adat resam, budaya dan darjat.
2. Sikap berani menempuh kehidupan di rantau orang dalam usia muda.
3. Peranan ibu bapa dalam mengawasi pergaulan anak-anak dengan cara
memberikan nasihat walaupun tinggal berjauhan.
4. Didikan agama yang sempurna dapat melahirkan insan yang teguh imannya dan
dapat mengawal nafsu. WATAK DAN PERWATAKAN

AKU (HANA HASHIM)

1. Anak gadis kelahiran Malaysia yang menuntut di Universiti College Cardiff, Britain
2. Berusia 22 tahun
3. Ayahnya bernama Hashim
4. Berkulit sawo matang ,berwajah cantik , peramah , bijak dan pandai menjaga hati.
5. Sahabat baik Kris, Kristal, dan Samantha.
6. Berhemah tinggi dan berpegang teguh pada ajaran agama
KRIS

1. Sahabat baik Hana (Aku) dan Kristal.
2. Fasih berbahasa Melayu .
3. Berbangsa Inggeris.
4. Anak duta ke Malaysia yang kacak.
5. Rambutnya ikal dan matanya berwarna hazel.
6. Belajar di universiti yang sama.
7. Suka membantu orang lain. Apabila Hana menghadapi masalah tempat tinggal, Kris
mengajak Hana tinggal bersama dengan keluarganya.
8. Dalam diam-diam Kris mencintai Hana tetapi berpindah ke Jerman Barat apabila
mengetahui kononnya Hana sudah bertunang.
9. Memeluk agama Islam akhirnya.

KRISTAL

1. Kawan baik Kris dan Hana.
2. Gadis berbangsa Inggeris yang cantik dan bertubuh tinggi lampai.
3. Fasih berbahasa Melayu kerana pernah mengikut program pertukaran pelajar ke
Malaysia.
4. Bersahabat dengan Kris sejak kecil dan secara diam-diam mencintai Kris tetapi cintanya
tidak dibalas.
5. Mempunyai rasa cemburu menyebabkan persahabatannya dengan Kris dan Hana
musnah.
6. Membunuh diri dengan menelan pil tidur secara berlebihan kerana kecewa ditinggalkan Kris. LATAR

LATAR TEMPAT

? Universiti College Cardiff , Malaysia Hall, Barry Island, Jabatan Pulteney di Bath,
Luxembourg, rumah Mrs. Doogan, dan apartmen Hana.

LATAR MASA

? Zaman sekarang dan mengambil tempoh selama 3 tahun.
? Musim sejuk
? Malam, iaitu ketika Kris mengajak Hana ke majlis jamuan makan malam di rumah
seorang kawan.
? Petang, iaitu ketika Hana menerima surat daripada Acik di kampung atau ketika Hana
menerima kehadiran semula Kris.

LATAR MASYARAKAT

? Masyarakat berbangsa Inggeris dan Melayu di luar negara.
Contohnya, Hana melanjutkan pelajaran di Cardiff.
? Masyarakat pelajar universiti.
Contohnya, Hana, Kris, dan Kristal.

? Masyarakat yang memahami adat resam atau budaya orang lain.
Contohnya, Kris memahami adat dan budaya orang Melayu yang beragama Islam.

? Masyarakat yang mementingkan pelajaran.
Contohnya ,Hana, Kris, dan Kristal sentiasa tekun belajar untuk memperolehi kejayaan.

PLOT

? Permulaan - Pengarang memperkenalkan watak aku (Hana) yang telah tiga tahun
belajar di Cardiff. Ketika ?aku? termenung pada petang itu , dia terkenang kembali
akan peristiwa lalu . Kisah berikutnya disampaikan secara imbas kembali.

? Perkembangan - Hana yang berkenalan dengan Kris dan Kristal lalu menjadi
sahabat baik. Kris menyintai Hana, manakala Kristal menyintai Kris.

? Perumitan - Kristal mula mencemburui Hana apabila Hana mengikut Kris
melawat ke Luxembourg. Kristal tidak turut serta kerana ada urusan lain. Kris
meluahkan perasaan cintanya kepada Hana.

? Puncak/klimaks - Hana menolaknya kerana dia menganggap Kristal hanya
sebagai sahabat, selain alasan perbezaan agama dan budaya. Kris kecewa lalu
membawa diri ke Jerman. Kristal yang kecewa dengan pemergian Kris membunuh
diri dengan menelan pil tidur secara berlebihan.

? Peleraian - Sedang Hana mengelamun, pintu diketuk dan terdengar suara
orang memberi salam. Apabila pintu dibuka, dia melihat Kris datang sebagai
seorang Islam.

GAYA BAHASA

1. Penggunaan bahasa Inggeris. Contohnya: "Not even once?", Well, "Oh! That blond
handsome guy!".

2. Simile. Contohnya: "kerana iman yang menjadi bekalan cuma senipis kulit bawang.
3. Pengulangan. Contohnya: "Sesungguhnya saat itu amat manis, amat indah.
4. Simpulan bahasa. Contohnya: "tunjuk belang
5. Personifikasi. Contohnya: " tudungku melambai-lambai mengikut gerak angin.

NILAI

1. Hemah tinggi. Contohnya , Hana sentiasa menjaga hati sahabatnya.
2. Kasih sayang. Contohnya, Hana menyayangi Kris dan Kristal sebagai sahabat
semasa belajar di rantau orang.
3. Peramah. Contohnya, Kris, pemuda yang peramah kerana dia menegur Hana yang
ketika itu pelajar baru.
4. Kerajinan. Contohnya, Hana rajin belajar dan tidak menghabiskan masa berfoya-
foya walaupun dia mempunyai peluang untuk berbuat demikian.
5. Keberanian. Contohnya, Hana berani melancong ke Luxembourg hanya bersama
dengan Kris.

PENGAJARAN

1. Kita hendaklah pandai membawa diri ketika melanjutkan pelajaran di luar negara.
2. Kita hendaklah menjaga adat sopan dan maruah diri.
2. Kita hendaklah berusaha memelihara ikatan persahabatan.
3. Kita hendaklah mendengar nasihat ibu bapa.
4. Kita hendaklah bertindak secara rasional semasa mengalami kekecewaan.

SEBUTIR PASIR DI KAKI

TEMA

Perasaan menghargai tanah pusaka yang menjadi warisan keluarga.

PERSOALAN

1. Perjuangan untuk mempertahankan hak atau tanah pusaka
2. Ketegasan dan sikap tidak mudah lupa diri oleh pengaruh wang ringgit dan kekayaan.
3. Penindasan terhadap golongan miskin

WATAK DAN PERWATAKAN.

FUAD

1. Anak bongsu dalam keluarganya.
2. Berkulit hitam manis dan bertubuh tinggi jangkung.
3. Berusia 27 tahun dan masih bujang.
4. Seorang anak muda yang keras hati dan tegas menuntut hak.
5. Bekerja di syarikat kepunyaan Datuk Sukar.
6. Kekasihnya junainah (anak Datuk Sukar).
7. Berani berdepan dengan Datuk Sukar untuk meminta penjelasan tentang tindakan
Datuk Sukar menyuruh emaknya menandatangani surat penjualan tanpa merujuk
kepadanya.

IBU FUAD

1. Seorang tua yang mudah percaya kepada kata-kata orang lain.
2. Tidak berpendidikan , buta huruf menyebabkan dia mudah ditipu.
3. Sayang akan anaknya ,Fuad.
4. Penyabar dan tidak mahu Fuad bergaduh dengan Datuk Sukar.

DATUK SUKAR

1. Usahawan berusia 50 tahun yang berjaya, kaya dan berpengaruh.
2. Ayah Junainah (tunang Fuad)
3. Suami Datin Sipah
4. Bertindak terburu-buru dengan mengambil tanah pusaka Fuad tanpa berbincang.
5. Panas baran kerana beliau memarahi Fuad apabila Fuad meminta kembali tanahnya.
6. Berwawasan dalam perniagaan.
7. Datuk Sukar bekerjasama dengan pelabur dari Hong Kong untuk membina sebuah
kilang tekstil.

JUNAINAH

1. Anak Datuk Sukar dan Datin Sipah.
2. Berusia 21 tahun.
3. Lepasan guru maktab.
4. Pengasih dan menyintai Fuad.

LATAR

LATAR TEMPAT

? di rumah Fuad, di tepi jalan, di rumah Datuk Sukar.

LATAR MASA

? Waktu petang, iaitu semasa Fuad baru pulang dari Singapura dan diberitahu oleh
emaknya bahawa Datuk Sukar telah mengambil tanah mereka.
? Waktu maghrib, iaitu ketika Fuad bersolat maghrib secara tergesa-gesa.
? Waktu malam, iaitu ketika Fuad ke rumah Datuk Sukar untuk menuntut kembali tanah
pusakanya.

LATAR MASYARAKAT

? Masyarakat peniaga atau usahawan.
Contohnya, Datuk Sukar seorang ahli peniagaan yang berjaya dan mampu
mengadakan kerjasama dengan peniaga dari Hong Kong.

? Masyarakat yang sangat sayangkan pusaka.
Contohnya, Fuad sangat sayang akan tanah pusakanya sehingga sanggup menolak
tawaran yang lumayan kerana tidak mahu kehilangan hak terhadap tanah
berkenaan.

? Masyarakat yang tidak terlalu mementingkan harta kekayaan atau pangkat.
Contohnya,Datuk Sukar bersedia menerima Fuad yang hanya berkelulusan SPM
sebagai menantunya walau pun dia mengetahui bahawa Fuad daripada keluarga
yang miskin.

PLOT

? Permulaan - diperkenalkan watak Fuad yang mengamuk apabila mengetahui
bahawa Datuk Sukar menyuruh emaknya menurunkan cap jari tanda bersetuju
untuk menjual tanah pusakanya.

? Perkembangan - digambarkan Fuad segera ke rumah Datuk Sukar dengan
menaiki beca selepas bersolat maghrib.Malangnya, Datuk Sukar tiada di rumah
dan Fuad menanti kepulangannya.

? Perumitan ? keadaan menjadi semakin rumit apabila Fuad enggan bertolak
ansur dan meminta Datuk Sukar mengembalikan geran tanah. Datuk Sukar
enggan malah menawarkan wang sebanyak RM280,000 untuk membeli tanah
tersebut. Namun, Fuad enggan.

? Puncak / klimaks - Datuk Sukar sangat marah kepada Fuad. Dia mengembalikan geran tanah milik Fuad dan menghalau Fuad walaupun dihalang oleh Junainah.

? Peleraian - Fuad yang mahu balik dipanggil semula oleh Junainah dan Datin
Sipah kerana Datuk Sukar pengsan.

GAYA BAHASA

1. Bahasa Inggeris. Contohnya ; ideal, model
2. Simile. Contohnya ; dianggap macam sampah, macam daun kering.
3. Peribahasa. Contohnya ; keras hati, bermain kayu tiga, dan lepas mulut.
4. Personifikasi. Contohnya ; malam semakin merangkak, rumah yang murung
dan sepi

5. Metafora. Contohnya ; tinggi jangkung
6. Simpulan bahasa. Contohnya ; air muka, bertegang leher
7. Repitasi. Contohnya ; Datuk Sukar orang besar , orang kaya, orang ada pengaruh.

NILAI

1. Kasih sayang. Contohnya , Fuad sangat sayang akan Junainah dan berhasrat untuk
memperisterikannya.
2. Baik hati. Contohnya, ibu Fuad meminta supaya Fuad tidak bergaduh dengan Datuk
Sukar.
3. Keberanian. Contohnya , Fuad berani melawan Datuk Sukar demi mempertahankan
tanah pusakanya yang cuba dibeli olehnya.
4. Rasional. Contohnya, Datin Sipah berfikiran rasional dengan merestui hubungan
anaknya dengan Fuad.

PENGAJARAN

1. Kita hendaklah bertindak secara rasional supaya tidak menyusahkan orang lain .
2. Kita hendaklah berani menuntut hak.
3. Kita hendaklah berunding secara baik untuk menyelesaikan sesuatu masalah .
4. Kita hendaklah menjaga hati dan perasaan orang lain.
5. Kita hendaklah mengelakkan diri daripada bersikap tamak akan harta kekayaan.

DI SISI RENDA

TEMA

Penderitaan hidup yang terpaksa ditanggung oleh masyarakat semasa perang

PERSOALAN

1. Perang mengakibatkan hidup susah dan porak-peranda
2. Ikatan kasih sayang sesama manusia dan manusia dengan haiwan
3. Perjuangan untuk meneruskan kehidupan yang sentiasa diancam oleh tentera Jepun
yang zalim
4. Kepercayaan tentang mitos dan peranan keris dalam kehidupan masyarakat Melayu

WATAK DAN PERWATAKAN

JUMARI JIPAN

1. Seorang kelasi
2. Orang tua yang menjadi datuk angkat Deliah
3. Kawan baik Ripin (datuk Deliah ) yang terkorban akibat terkena bom tentera Jepun
4. Pernah bertugas dengan askar British
5. Baik hati kerana dia sanggup membawa Deliah ( cucu Ripin dan anak yatim piatu)
ke tempat kerjanya di dalam bot
6. Berani lari daripada askar Jepun
7. Bijak menyembunyikan bot daripada askar Jepun supaya mudah melarikan diri.

DELIAH

1. Comel, berkulit putih, hidung mancung, kening lebat dan rambut kerinting
2. Anak yatim piatu .Ayah,ibu,kakak,dan datuknya terbunuh terkena bom tentera Jepun.
3. Tinggal bersama dengan Jumari Jipan setelah kematian semua anggota keluarganya
4. Sahabat baiknya ialah seekor kucing bernama Rinda
5. Selalu bercakap sendiri dan berbual dengan kucingnya.
6. Percaya kepada mitos dengan mengatakan bahawa keris yang ditemukan oleh Jumari
Jipan milik datuknya yang mempunyai ?kuasa sakti ?
7. Digelar Cik Jenin kerana pandai bercerita.

LATAR

LATAR TEMPAT

? Di dalam bot tempat Jumari Jipan bekerja, di kampung nelayan, di bekas khemah tentera rejimen Melayu, di dalam bot tempat Deliah menyembunyikan diri semasa
dikejar oleh tentera Jepun, di tepi muara.

LATAR MASA

? Zaman pendudukan Jepun di Tanah Melayu

LATAR MASYARAKAT

? Masyarakat Melayu yang tinggal di kawasan perkampungan di tepi laut.

? Masyarakat Melayu yang masih percaya dengan unsur mitos

? Masyarakat yang menjadi mangsa peperangan, terpaksa hidup menderita semasa
pemerintahan tentera Jepun yang kejam.

? Tentera Jepun yang selalu bertindak kejam terhadap orang-orang yang tidak bersalah.

PLOT

? Permulaan - diperkenalkan dengan watak Jumari Jipan (orang tua)dan Deliah (anak
kecil yang yatim piatu)

? Perkembangan - digambarkan konflik yang dihadapi oleh Jumari Jipan , iaitu
Deliah mahu mengikutnya kerana Deliah takut untuk tinggal di rumah semenjak
rumahnya kena bom tentera Jepun.

? Perumitan - digambarkan Jumari Jipan terpaksa membawa Deliah dan kucing
kesayangannya, Rinda ke dalam bot kerana Jumari bekerja di situ.Jumari terpaksa
berbuat begitu walaupun dia tahu bahawa bot itu sentiasa terdedah kepada serangan
tentera Jepun.

? Puncak / klimaks - digambarkan Jumari Jipan dan Deliah berjaya melarikan diri apabila
dikejar oleh askar-askar Jepun

? Peleraian - Jumari Jipan dan Deliah serta Rinda berjaya sampai di bot yang
disembunyikan oleh Jumari Jipan semasa mereka menyelamatkan diri daripada
tentera Jepun.Dengan bot itulah mereka melarikan diri dari tempat itu.

GAYA BAHASA

1. Bahasa Indonesia. Contohnya ; Wak, Rentjong Atjeh ( Rencong Aceh)
2. Personifikasi. Contohnya ; bot kecil itu berlenggang-lenggang
3. Repitasi. Contohnya ;mereka memang sama-sama sekolah,sama-sama seiring
remaja,sama-sama sehari bersunat,sama-sama beransur dewasa.
4. Metafora. Contohnya ; mata belolok ( mata terbeliak seperti buah belolok)

NILAI

1. Kasih sayang. Contohnya , Jumari Jipan sangat sayang akan Deliah dan membawa
Deliah ke mana-mana untuk memastikan Deliah selamat.
2. Belas kasihan atau simpati. Contohnya , Jumari Jipan berasa sangat kasihan kepada
Deliah yang kehilangan seluruh anggota keluarganya akibat terkena bom tentera Jepun.
3. Kecekalan / ketabahan. Contohnya , Jumari jipan sentiasa cekal menghadapi pelbagai
dugaan atau keadaan bahaya yang mengancam nyawa pada zaman perang.

PENGAJARAN

1. Kita hendaklah bersimpati dan membantu anak yatim piatu.
2. Kita hendaklah cekal ketika menghadapi pelbagai dugaan atau kesusahan lebih-lebih
lagi pada zaman perang.
3. Kita hendaklah berikhtiar untuk menyelamatkan diri daripada musuh yang senantiasa
bersikap kejam
4. kita hendaklah menyayangi segala makhluk di dunia ini termasuklah haiwan.
5. Kita hendaklah bersyukur menikmati kemerdekaan.

MARIAH

TEMA

Perasaan kasih sayang yang wujud dalam hati manusia hingga melahirkan sikap perihatin
dan semangat tolong -menolong.

PERSOALAN

1. Kegigihan seorang pelajar perempuan menjaga ayah yang sakit atau mengalami
tekanan perasaan .
2. Kegigihan seorang pelajar perempuan mencari perbelanjaan untuk menuntut ilmu.
3. Sikap prihatin guru untuk membantu pelajarnya yang ditimpa malang .
4. Persahabatan yang sejati yang berkekalan pada masa senang atau susah.

WATAK DAN PERWATAKAN

MARIAH

1. Seorang pelajar tingkatan enam yangbBerbudi bahasa
2. Wajahnya bujur sirih.
3. Mengalami nasib yang kurang baik dalam hidupnya. Adiknya, Hillmi terbunuh kerana
dilanggar oleh teksi. Ibunya pula meninggal dunia secara mengejut selepas
berbuka puasa . Ayahnya pula mengalami tekanan jiwa kerana menyalahkan diri
sendiri akibat kematian anak dan isteri.
4. Sangat tabah menghadapi penderitaan hidup.
5. Rajin dan berdikari. Dia membuat kuih dan berniaga di kedai Mak Usu Lijah untuk
mencari nafkah kerana ayahnya sudah tidak berkerja lagi.
6. Penyayang dan berbudi bahasa .Mariah sangat sayang akan ayahnya sehingga dia
saggup menyerahkan wang yang sepatutnya digunakan untuk membeli buku kepada
ayahnya .

PAK CIK BAKAR

1. Ayah Mariah .
2. Dia mengalami tekanan jiwa semenjak kematian anak dan isterinya
3. Imannya dianggap rapuh kerana ia selalu meninggalkansolat.
4. Mudah mengikut perasaan. Dia yang mengganggap dirinya punca anak lelakinya Hilmi
mati dilanggar teksi.
5. Degil atau sukar diberi nasihat .Lebai kudin sudah berkali-kali menasihatinya supaya
meninggalkan amalan suka mabuk .Namun begitu dia tidak mempedulikan nasihat
itu .
6. Sanggup mencari wang dengan cara meminta sedekah .
7. Akhirnya meninggal dunia di hospital akibat dilanggar oleh lori.

CIKGU TINI

1. Seorang guru kaunseling yang mengambil berat tentang masalah Mariah.
2. Sanggup membelikan buku rujukan Ekonomi Mariah bagi membantunya belajar.
3. Menjadi pendorong dan penguat semangat Mariah

LATAR

LATAR TEMPAT

? Di perpustakaan ,di kantin sekolah , di bilik kaunseling , di rumah Mariah,di luar wad
kecemasan .

LATAR MASA

? latar masa pula meliputi waktu pagi, tengah hari dan malam .

LATAR MASYARAKAT

? Masyarakat sekolah iaitu pelajar dan guru. ? Masyarakat yang mementingkan pelajaran.
Contohnya, Cikgu Tini segera membantu Mariah yang merosot pencapaiannya .

? Masyarakat yang prihatin.
Contohnya,Cikgu Tini, Borhan ,dan kawan-kawan Mariah menghulurkan bantuan
kepada Mariah apabila ayah Mariah ditimpa kemalangan jalan raya .

? Masyarakat yang lemah imannya.
Contohnya , ayah Mariah bertindak menurut perasaan setelah kematian kematian anak
dan isterinya . Kesan daripada kegagalan mengawal perasaan itu , dia selalu mabuk
serta sanggup meminta sedekah di stesen bas .

? Masyarakat miskin yang sentiasa dilanda masalah tetapi tabah.
Contohnya , seperti Mariah.

PLOT

? Permulaan - diperkenalkan watak Mariah yang menghadapi masalah sehingga
pelajarannya merosot dan dia dipanggil oleh kaunselor sekolah , Cikgu Tini.

? Perkembangan - digambarkan mengalami konflik jiwa kerana memikirkan ayahnya yang
hidup seolah-olah tidak menentu dan hilang arah setelah kematian anak dan isteri.

? Perumitan - Konflik yang dialami oleh Mariah semakin rumit apabila ayahnya selalu
mabuk untuk melupakan segala masalah. Selain itu ,ayahnya yang tidak bekerja lagi itu
telah meminta sedekah daripada orang ramai di stesen bas.

? Puncak /klimaks - digambarkan ayah Mariah ditimpa kemalangan jalan raya .Mariah
segera ke hospital untuk menziarahi ayahnya.

? Peleraian - digambarkan Borhan berjanji di hadapan Cikgu Tini bahawa dia akan
menjaga Mariah sampai bila-bila.

GAYA BAHASA

1. Bahasa Inggeris. Contohnya ; ballpen
2. Bahasa Arab . Contohnya ; Alhamdulillah , maghrib
3. Simile. Contohnya ; Mariah tersentak seperti tersentuh periuk panas.
4. Peribahasa . Contohnya ; anak emas , kecil hati
5. Metafora . Contohnya ; kegelisahan yang bertali-tali, wajah bujur sirih
6. Personifikasi . Contohnya ; ketika matanya menyambar isi dalam bilik itu ,dia
tersambar mata Cikgu Tini.

7. Repitasi/ pengulangan kata . Contohnya; sahlah Cikgu Tini sudah mengetahui
,sahlah juga Cikgu Tini menjemputnya sekadar untuk mendapatkan keterangan lanjut
,sahlah dia tidak boleh berdalih .

NILAI

1. Kasih sayang . Contohnya ,Mariah sayang akan ayahnya yang tidak menentu hidup .dia
mengawasi pergerakan ayahnya dan memarahi ayahnya kerana meminta sedekah
. 2. Simpati .Contohnya, Edah , sahabat baik Mariah sentiasa bersimpati kepada Mariah
dan dia sanggup memberi bantuan kepada Mariah .
3. Kerajinan . Contohnya,Mariah rajin belajar di samping membuat kuih atau nasi lemak
untuk dijual bagi memperoleh pendapatan .
4. Kesabaran .Contohnya, Mariah sentiasa bersabar menghadapi kerenah ayahnya yang
selalu bertindak mengikut emosi.
5. Keikhlasan. Contohnya , Cikgu Tini ikhlas membantu Mariah.

PENGAJARAN

1. Kita hendaklah bersimpati dan memberikan bantuan kepada orang yang bernasib
malang.
2. Kita hendaklah tabah menghadapi pelbagai dugaan hidup.
3. Kita hendaklah sentiasa ikhlas membantu orang lain
4. Kita hendaklah sentiasa nasihat-menasihati antara satu sama lain.
5. Seorang anak hendaklah berusaha menjaga ayahnya pada setiap masa.
6. Seorang pelajar hendaklah rajin belajar supaya beroleh kejayaan


1 comment:

Hana said...

hi txns apat kerana memudahkan saya untuk mencari rujukan bagi komsas..
makasih byk2

Search Box

Blog Counter

Free Hit Counter